Nity ze stali nierdzewnej
Mam do Państwa pytanie dotyczące nitów ze stali nierdzewnej. Zamierzam nimi połączyć blachy w podłodze samochodu (całkowita grubość złącza będzie wynosić ok. 2mm). Wybrałem nitowanie gdyż spawanie blach samochodowych powoduje rozległe uszkodzenia struktury blachy i wpływa to na jej wytrzymałość. Blachy przed łączeniem zostaną pomalowane dwoma warstwami podkładu epoksydowego, oraz uszczelnione masą poliuretanową przed nitowaniem tak aby połączenie było w pełni szczelne. Natomiast po nitowaniu same nity zostaną również zamalowane podkładem epoksydowym i również uszczelnione masą poliuretanową. Czy zastosowanie do tego typu celu nitów nierdzewnych może doprowadzić do rozwoju korozji takiego złącza? Proszę uprzejmie o odpowiedź w tej sprawie.
Opisany sposób połączenia za pomocą nitów ze stali nierdzewnej nie będzie wpływać na przyspieszenie zjawisk korozji. Dla rozwoju korozji galwanicznej na styku stali nierdzewnej (materiał bardziej szlachetny, katodowy) i materiału mniej szlachetnego (anodowego) – stali węglowej wymagane są następujące czynniki: bezpośredni kontakt elektryczny – można go wyeliminować przez zastosowanie materiału izolacyjnego na styku obu materiałów (w tym przypadku warstwa podkładu i pełne uszczelnienie całości eliminuje problem), kolejny czynnik to obecność elektrolitu na styku obu materiałów – zastosowanie uszczelnienia nitu też eliminuje kontakt z możliwym elektrolitem, kolejny jest związany z charakterystyką elektrochemiczną łączonych materiałów – im bardziej oddalone są od siebie materiały w szeregu napięciowym tym niebezpieczeństwo korozji będzie większe – w tej sytuacji trzeba zwalczać inne czynniki, ostatni czynnik związany jest z powierzchnią stykających się materiałów - niekorzystne jest łączenie dużej powierzchni katodowej (np. stal nierdzewna) z małą powierzchnią anodową (np. stal węglowa, aluminium, etc.). W odwrotnej sytuacji do łączenia dużych powierzchni ze stali węglowej można zastosować elementy złączne ze stali nierdzewnej, ponieważ mała powierzchnia katodowa stali nierdzewnej nie doprowadzi do korozji dużo większej powierzchni ze stali węglowej o charakterze anodowym.
Najbardziej narażone na korozję galwaniczną będą więc połączenia na stałe zanurzone w elektrolicie lub eksploatowane w warunkach gdzie taki elektrolit może pojawić się na styku obu materiałów (np. warstwa wilgoci). W celu zabezpieczenia przed korozją należy więc odizolować od siebie elektrycznie łączone materiały. Zastosowanie pełnego uszczelnienia obu materiałów wyeliminuje problemy korozji zarówno galwanicznej wynikającej ze styku różnych materiałów oraz szczelinowej w obrębie połączenia nitowanego.
Opis zjawisk korozji galwanicznej w kontakcie ze stalą nierdzewną opisano w broszurze: Kontakt stali nierdzewnej z innymi materiałami metalowymi zamieszczonej w dziale publikacji [2].
Literatura
[1]. Z. Brytan, Vademecum Stali Nierdzewnej, SSN 2014, www. stalenierdzewne.pl
[2]. Kontakt stali nierdzewnej z innymi materiałami metalowymi