ładowanie zawartości
EN

Montaż elementów ze stali nierdzewnej z elementami ze stali czarnej

18-07-2011

Czy w przypadku montażu kratek Wema (kraty pomostowe) ze stali nierdzewnej na pomostach ze stali czarnej wymagane jest zastosowanie elementów rozłącznych np. gum na styku tych elementów?

Generalną zasadą jest łączenie stali nierdzewnej za pomocą elementów złącznych także ze stali nierdzewnej. Jeżeli kraty pomostowe są ze stali nierdzewnej to użyte elementy złączne musza być także z niej wykonane. W przypadku krat pomostowych ze stali nierdzewnej producenci oferują również specjalnie dedykowane dla nich elementy mocujące ze stali nierdzewnej.

Konieczność odizolowania stali nierdzewnej od stali czarnej (lub galwanizowanej stali czarnej) wynika z możliwości wystąpienia korozji galwanicznej. Korozja galwaniczna zachodzi, jeżeli w danym układzie (kontakcie) metale charakteryzują się różnym potencjałem korozyjnym, między metalami występuje przewodzące połączenie i oba łączy elektrolit przewodzący prąd elektryczny (np. warstewka wilgoci).

Zastosowanie izolatora między kratą pomostową a konstrukcją pomostu ze stali czarnej będzie zależne o warunków eksploatacyjnych. Jeżeli konstrukcja nie będzie narażona na wystąpienie elektrolitu, praca w suchym środowisku to niebezpieczeństwo korozji będzie niewielkie i wystarczy stosować standardowe metody ochrony stali węglowej (powłoki malarskie). Gdy w środowisku będzie występować elektrolit, a dodatkowo stosunek powierzchni stali nierdzewnej do stali czarnej będzie na korzyść stali nierdzewnej to można się spodziewać korozji galwanicznej stali węglowej na styku ze stalą nierdzewną. W takim przypadku będzie konieczne zastosowanie elementów izolacyjnych między materiałami, lub wykonanie połączeń konstrukcji w miejscach nienarażonych na występowanie elektrolitu. Jednak w normalnych warunkach eksploatacji połączenie stali nierdzewnej z galwanizowana stalą węglową zwykle nie jest uważane za bardzo niebezpieczne pod względem korozji galwanicznej i nie stosuje się izolacji między oba materiałami.

Wyjątek stanowią bardzo surowe warunki środowiskowe, zwłaszcza środowisko morskie, gdzie występuje silnie przewodzący elektrolit – woda morska. W takich przypadkach zaleca się odizolowanie od siebie elementów.
Więcej na temat korozji galwanicznej występującej podczas kontaktu stali nierdzewnej z innymi materiałami można znaleźć w publikacji dostępnej w serwisie www.stalenierdzewne.pl: Kontakt stali nierdzewnej z innymi materiałami metalowymi, Materiały i zastosowania, zeszyt 10, Euro-Inox, 2010.