ładowanie zawartości
EN

Branża z potencjałem

12-03-2013

Polskie stocznie nabrały wiatru w żagle. To dobra informacja dla dostawców stali nierdzewnych – mówi Marcin Zyga z firmy Aperam Stainless Services & Solutions Poland sp. z o.o. 

 

Polska branża stoczniowa od kilku lat intensywnie się rozwija. Czy przekłada się to na wzrost zapotrzebowania z jej strony na stal nierdzewną?

Faktycznie, po okresie zastoju, sektor stoczniowy obecnie się odbudowuje. Silną pozycję na europejskim rynku zdobywają zakłady zarówno z Trójmiasta, jak i Szczecina. Pozyskują one coraz więcej zleceń od armatorów skandynawskich, ale też np. z USA. Polskie stocznie dysponują wysoko wykwalifikowaną kadrą, są niezwykle elastyczne jeżeli chodzi o terminy realizacji oraz konkurencyjne cenowo.

Rozwój branży niesie ze sobą zwiększone zapotrzebowanie na materiały niezbędne do produkcji, w tym stal nierdzewną. Według moich szacunków rodzime stocznie, a na polskim wybrzeżu działa ich ok. 50, zużywają rocznie od 900 do 1,3 tys. ton stali nierdzewnej. Z tego mniej więcej połowa dostarczana jest przez krajowych dostawców.

 

Jakie gatunki stali nierdzewnej kupuje rodzima branża stoczniowa?

Przede wszystkim gatunki kwasoodporne z grupy 316L. Są one bowiem odporne na oddziaływanie niekorzystnych warunków charakterystycznych dla środowiska morskiego. Chodzi m.in. o obecność jonów chloru wywołujących korozję wżerową (zasolenie). Ważną cechą jest także udarność stali 316 w niskich temperaturach.

Jeżeli mowa o rodzajach wyrobów stalowych, to branża stoczniowa kupuje głównie wyroby płaskie. W ich produkcji specjalizuje się właśnie koncern, Aperam Stainless Services & Solutions Poland sp. z o.o. W mniejszym zakresie zużywane są również wyroby długie, np. pręty o dużych średnicach.

 

Do jakich konkretnie zastosowań wykorzystywane są elementy ze stali nierdzewnej?

Rodzime zakłady stoczniowe są coraz mocniejsze na rynku związanym z budową jednostek do obsługi m.in. platform wiertniczych czy też morskich farm wiatrowych. Sporo stali nierdzewnej, którą sprzedajemy wykorzystywana jest do budowy zbiorników, np. na wodę czy metanol, instalowanych na takich jednostkach.

Innym zastosowaniem, w którym używane są głównie stale duplex, to elementy układów sterowych statków. Poza tym elementy konstrukcji dźwignicowych instalowanych na wszelkiego rodzaju jednostkach pływających są również wykonywane ze stali nierdzewnej.

 

Wygląda na to, że branża stoczniowa to niezwykle perspektywiczny klient z punktu widzenia dostawców stali nierdzewnej. Rywalizacja o klientów z pewnością też jest spora?

Rynek stoczniowy jest bardzo wymagający. Niezbędne jest zapewnienie najwyższej jakości produktów. Wszystkie jednostki pływające budowane są pod nadzorem stosownych jednostek certyfikacyjnych. Dlatego stal wykorzystana w takiej konstrukcji musi pochodzić z huty, która również posiada stosowny certyfikat. Co więcej kolejne dostawy stali nierdzewnej przechodzą osobną procedurę certyfikacyjną. Tak wygórowane wymagania sprawiają, że wśród dostawców europejskich stoczni dominują huty zlokalizowane na Starym Kontynencie. W Polsce liderem jeżeli chodzi o obsługę sektora stoczniowego jest firma Aperam Stainless Services &Solutions Poland sp. z o.o. 

Jestem przekonany, że jeszcze przynajmniej przez kilka dekad rodzimi producenci statków i innych konstrukcji pływających rozwijać się będą w szybkim tempie. Rynek ten podniósł kotwicę i nabrał wiatru w żagle.

 

Rozmawiał: AML

 

Źródło: Nowa Stal, numer 1 (13) Luty 2013