ładowanie zawartości
EN

Materiał dobry nie tylko do małej architektury

13-06-2014
Źródło: Nowa Stal nr 2 (20) Kwiecień 2014

Budownictwo coraz chętniej sięga po stal nierdzewną. O jej wyborze decydują zyski, jakie można osiągnąć w długim terminie. Inwestycja w trwały materiał jest po prostu opłacalna.

Według raportu Damstahl Stainless Steel, po spadku produkcji budowlanej w 2013 r. o 2,7 proc. w Europie Zachodniej i 7,7 proc. w Europie Wschodniej, w tym roku należy się spodziewać wzrostu na poziomie 0,9 proc. Damstahl szacuje także, że popyt na stale nierdzewne wzrośnie maksymalnie o 4 proc., co będzie częściowo spowodowane większym niż dotąd zapotrzebowaniem ze strony końcowych użytkowników, głównie budownictwa.

Nierdzewka, a dokładnie gatunki o wysokiej wytrzymałości, jak duplex (1.4462) wykorzystywana jest w budownictwie mostowym do wykonywania tzw. dewiatorów służących do prowadzenia kabli sprężających.

– W ubiegłym roku grupa Vistal dostarczyła ok. 100 ton tego typu konstrukcji na wzmacniany most autostrady A1 w Mszanie – mówi Robert Ruszkowski, wiceprezes Vistalu Gdynia. – Poza tym często stosuje się stale niklowe do budowy takich obiektów, jak kładki piesze czy rowerowe.

Stal nierdzewna, ze względu na swoje właściwości, w tym odporność na korozję, jest często stosowana w elementach znajdujących się w miejscach trudnodostępnych. Są to między innymi spusty wody, elementy łożysk, wszelkiego typu osłony czy zaczepy.

- Vistal ze względu na swoje doświadczenie, jak i możliwości produkcyjne oraz transportowe, miał możliwość zrealizowania interesującego projektu – ujawnia Robert Ruszkowski. W roku 2013 jego spółka wyprodukowała ruchomy pomost inspekcyjny, służący do konserwacji mostu wiszącego nad jednym z fiordów Norwegii. Dostarczyła go drogą morską w jednym elemencie gotowym do zamontowania na budowie. Konstrukcja o długość 22 m, szerokość 5,5 m, wysokość 6 m oraz wadze 31 t, w całości była wykonana ze stali kwasoodpornej.

– Stale nierdzewne stają się coraz bardziej popularne w zastosowaniach drogowych – dodaje Robert Ruszkowski. – Zamawiający dostrzegają ogromne zalety zastosowania materiału, który nie wymaga konserwacji co znacznie obniża koszty utrzymania.

Opinię tę podziela Izabella Suchorzyńska, menedżer ds. marketingu firmy Nova Trading. Jej zdaniem nierdzewka doskonale sprawdza się przy budowie mostów, jako materiał spełniający wszystkie wymogi dotyczące trwałości i wytrzymałości. Na szczególną uwagę zasługują pręty zbrojeniowe ze stali nierdzewnej, stosowane zwłaszcza na obszarach położonych na terenach nadmorskich, gdzie środowisko słonej wody podwyższa ryzyko wystąpienia korozji. Stanowią one alternatywę dla prętów zbrojeniowych ze zwykłej stali czarnej. – Pręty zbrojeniowe ze stali nierdzewnej mają niewątpliwą przewagę,  jednak w przypadku ich zastosowania koszt inwestycji znacząco wzrasta. Nie każdy inwestor godzi się na taki wydatek, choć korzyść jest duża, bo czas eksploatacji mostu wykonanego z elementów ze stali nierdzewnej jest zdecydowanie dłuższy.

Stal nierdzewna gwarantuje nie tylko wytrzymałość, ale też estetyczny wygląd. Z tego względu stosowana jest do budowy elementów wykorzystywanych w tzw. małej architekturze. Chodzi m.in. o przystanki autobusowe, kładki dla pieszych, słupki parkingowe, ławki, barierki, poręcze, tablice informacyjne, osłony na drzewa czy też kosze na śmieci.

W dostawach tego typu asortymentu specjalizuje się krakowska firma ZANO. – Wykorzystujemy dwa gatunki stali nierdzewnej: 304 oraz 316 – mówi Mirosław Zarotyński, prezes spółki.

Jego zdaniem wprawdzie stal czarna ocynkowana jest tańsza w porównaniu ze stalą nierdzewną, jednak warto zainwestować w droższy materiał biorąc pod uwagę jego bardzo dobre własności korozyjne czy też niższe koszty konserwacji. – Zakup produktów ze stali nierdzewnej to nie wydatek, ale inwestycja na długie lata – podsumowuje prezes Zarotyński.

Przykłady zastosowań stali nierdzewnej w budownictwie mostowym

Most łukowy w Piove di Sacco
Most o długości 120 m, wybudowany w 2006  r. na rzece Brenta, charakteryzuje się dwoma bliźniaczymi łukami o wysokości 16,5 m, wykonanymi ze stali nierdzewnej duplex Uranus 35N. Elementy łukowe posiadają przekrój rurowy o średnicy 1300 mm i są wykonane z blach stalowych o grubości od 12 do 26 mm. Konstrukcja została uzupełniona przez inne elementy rurowe z materiału duplex (ukośnice, belki, zastrzały), o ciężarze całkowitym 110 ton stali nierdzewnej.

Most został wykonany w postaci konstrukcji nośnej jezdni zawieszonej na siedmiu przęsłach. W części środkowej most jest podtrzymywany przez cztery elementy zawieszone ze stali duplex. Obudowa zewnętrzna mostu została wykonana ze stali nierdzewnej EN 1.4304 (AISI 304).  

Most Arco Malizia w Sienie
Wybudowany w 2005 r. wiadukt drogowy ma kształt łuku. Element łukowy został wykonany ze stali typu duplex Uranus 35N i składa się z pięciu elementów cylindrycznych o długości 10 m oraz przekroju 820 mm, spawanych wzdłużnie z wykorzystaniem materiału duplex o grubości 35 mm. Wykonane fabrycznie pięć elementów rurowych o całkowitym ciężarze 50 ton, zostało połączonych za pomocą spawania w miejscu budowy. Wymagania dotyczące konserwacji łuku wykonanego ze stali nierdzewnej są niewie.