ładowanie zawartości
EN

Autobusy napędzają popyt na stale nierdzewne

22-07-2019

 

Branża transportowa w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. To dobra informacja dla dostawców stali nierdzewnych.

 

P od koniec 2018 r. grupa Rafako – znana głównie z produkcji kotłów energetycznych – zaprezentowała projekt nowoczesnego małego autobusu o napędzie elektrycznym (E-bus). Ten innowacyjny pojazd powstał z wykorzystaniem stali nierdzewnych, a dokładnie gatunku 1.4003. Zastosowano ją do budowy struktury nadwozia autobusu (bez poszyć) oraz wszystkich wsporników. Dzięki temu udało się zredukować wagę konstrukcji, a to sprawi, że będzie ona bardziej efektywna i przyjazna środowisku. E-bus z napędem elektrycznym, dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, ma znakomicie się sprawdzić jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu.

 

Nowy trend…

Rafako to niejedyna firma, która chce skorzystać na rozwoju sektora pojazdów elektrycznych. Na początku 2019 r. grupa URSUS została wybrana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako podmiot, który będzie odpowiedzialny za opracowanie narodowego autobusu elektrycznego. Na ten cel spółka ma otrzymać ponad 20 mln zł wsparcia ze środków publicznych. Realizacja projektu, w którym kluczową rolę odegra URSUS, będzie kolejnym krokiem w rozwoju elektromobilności w Polsce. Tymczasem już dziś nasz kraj jest jednym z największych producentów autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. Z raportu „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wynika, że w ciągu najbliższych 10 lat w Polsce ma ich być już 3,5 tys. 

 

…napędza inwestycje

Nie powinno więc dziwić, że największe światowe koncerny decydują się na nowe inwestycje w naszym kraju. Dla przykładu, niedawno MAN ogłosił, że wyda 118 mln zł na rozbudowę swojego polskiego zakładu w Starachowicach. Tym samym dołączy do Solarisa czy

Volvo, które już weszły w elektromobilność. 

– Projekt zakłada unowocześnienie infrastruktury i przygotowanie zakładu do produkcji kompletnego autobusu z napędem elektrycznym. Zakończenie inwestycji jest planowane na koniec 2021 r. – mówi, cytowany przez dziennik „Puls Biznesu”, Marcin Perz, prezes SSE Starachowice.

Inwestycja grupy MAN z pewnością szybko się zwróci. Polski rynek autobusów od kilku lat rośnie w dwucyfrowym tempie. W 2018 r. przewoźnicy zarejestrowali w sumie ok. 3 tys. tego typu pojazdów, co było historycznym rekordem. Swój wkład w tak dobry wynik ma rozwój rynku wspomnianych autobusów elektrycznych. Coraz więcej miast stawia na ten środek transportu. Dobrym przykładem jest Inowrocław. Kilka miesięcy temu Volvo Polska dostarczyło do tego miasta pierwsze cztery z szesnastu zamówionych zelektryfikowanych autobusów. – Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i kraje bałtyckie.

W ślad za dostawcami taboru autobusowego, którzy rozwijają swoje moce wytwórcze w Polsce, idą firmy zaopatrujące je w materiały, które są niezbędne do produkcji autobusów. Dotyczy to także wytwórców elementów ze stali nierdzewnych, jak chociażby firmy Stalatube – największego na świecie producenta profili zamkniętych ze stali nierdzewnych. Na przełomie 2018 i 2019 r. uruchomiła ona w okolicach Łodzi swój zakład produkcyjny. Kluczową grupą klientów Stalatube są wytwórcy taboru, w tym autobusów. 

Tezę o rosnącym popycie z ich strony potwierdzają statystyki. W 2018 r. konsumpcja kształtowników ze stali nierdzewnych w Polsce wzrosła o ponad 200 proc. i sięgnęła 4 tys. ton. W przypadku profili, które również znajdują zastosowanie w produkcji pojazdów, wzrost zużycia był nie mniej imponujący. Rok do roku zwiększyło się ono o ok. 40 proc., do ponad 20 tys. ton. 

Jak więc widać, świetna koniunktura w branży transportowej ma bezpośrednie przełożenie na kondycję sektora stali nierdzewnych. W najbliższych latach to właśnie zamówienia ze strony producentów autobusów mogą być jednym z motorów napędzających jego sprzedaż. 

AML

 

Artykuł ukazał się w magazynie Nowa Stal nr 1/2019 (45)