ładowanie zawartości
EN

Dobór blachy nierdzewnej na kadłub jachtu motorowego

01-04-2014

Witam, chcę zbudować jacht motorowy niewielki i według planów projektanta ma być wykonany ze stali 18g2a. Chciałbym jednak zastosować stal, która będzie wielokrotnie bardziej trwała. Tutaj pytanie: jaką stal dobrać do tego celu? Czy stal oh19n9 byłaby już wystarczająca? Czy potrzeba cos odporniejszego? Zależy mi tez na tym by
stal nie była kosmicznie droga.

Stal 18g2a to stal konstrukcyjna wyższej jakości przeznaczona na konstrukcje spawane - mosty zbiorniki, rurociągi itd. Rozpatrując możliwość zastosowania zamiast niej stali nierdzewnej trzeba mieć na względnie przynajmniej ok 3 razy wyższy koszt stali nierdzewnej. Do tej pory podstawowym materiałem stosowanym w budowie jachtów na elementy wyposażenia pokładu był gatunek austenitycznej stali nierdzewnej 1.4404, który z powodzeniem w takich aplikacjach zapewnia bezawaryjną eksploatację. Obecnie nie jest on zalecany na elementy mające trwały kontakt z wodą morską. Dopuszcza się go do budowy elementów cyklicznie spryskiwanych przez wodę i elementów o nieciągłym kontakcie z wodą morską. Dla elementów na stałe zanurzonych w wodzie morskiej (np. kadłub yachtu) zaleca się wysokostopowe austenityczne stale nierdzewne z 6% dodatkiem molibdenu (1.4547, 1.4529). Z powodzeniem można także stosować gatunki duplex (np. najpopularniejszy 1.4462 lub 1.4410) stali nierdzewnych, które charakteryzacją się wysoką wytrzymałością, co umożliwia zmniejszenie wagi konstrukcji przez redukcję grubości elementów.

Literatura

[1]. Stainless Steel Applications – Marine, ISSF, International Stainless Steel Forum, www.worldstainless.org