ładowanie zawartości
EN

Seminarium „INSAPTRANS – zastosowanie stali odpornych na korozję w transporcie samochodowym”

09-10-2008

7 października 2008 roku w Warszawie odbyło się, organizowane prze Polską Unię Dystrybutorów Stali, specjalistyczne seminarium poświęcone wykorzystaniu stali nierdzewnej w transporcie publicznym – w autobusach oraz w wagonach pociągów i metra.
Seminarium otworzył Dyrektor PUDS Andrzej Ciepiela, przybliżając zebranym sytuację komunikacji publicznej w Polsce – zarys historyczny jak i prognozy dla tego dużego sektora, który przewozi ok.80% wszystkich pasażerów obsługiwanych przez branżę transportową w Polsce. Od połowy lat 80-tych spada stopień „użycia” komunikacji miejskiej. Obecnie ilość przewozów kształtuje się na poziomie 4 mld pasażerów rocznie – w rekordowym 1986 było to 9 mld. Słowa poświęcone tematowi obsługi i jakości transportu komunikacji miejskiej, także nie tchnęły optymizmem. Dane dotyczące struktury wiekowej wykorzystywanych pojazdów, wskazują na mały procent wymienialności starych maszyn na nowe.
Sam projekt INSPATRANS oraz jego genezę omówił Mika Sirén, przedstawiciel Fińskiego Badawczego Centrum Technicznego (VTT), będącego koordynatorem badań prowadzonych podczas projektu. Wytłumaczył pomysł przeprowadzenia badań oraz fakt dużego zainteresowania się nim europejskiego Funduszu Badawczego dla Węgla i Stali (RFCS). Mika Sirén wyjaśnił, że celem przeprowadzenia projektu było sprawdzenie zasadności stosowania - już od lat 70-tych - w Ameryce i Azji stali nierdzewnej w pojazdach transportu publicznego. Zespół INSAPTRANS postanowił zbadać możliwości wykorzystania stali nierdzewnych w przyszłości w Europie oraz korzyści wynikające z ich zastosowania pod względem ekonomicznym, bezpieczeństwa oraz oddziaływania na środowisko naturalne, a następnie rozpropagować je w podręczniku INSAPTRANS, w którym zebrane zostałyby wszystkie wyniki oraz wnioski. Ostatecznie INSAPTRANS podzielony został na dwa mniejsze projekty:
1. Stale Nierdzewne w konstrukcjach autobusów oraz
2. Opracowanie lekkiej konstrukcji pociągów i wagonów metra z zastosowaniem stali nierdzewnych o wysokiej wytrzymałości.
W dalszej części seminarium prelegent omówił zasady konstruowania i projektowania lekkich konstrukcji ze stali odpornych na korozję, koncentrując się na konstrukcjach z profili zamkniętych i paneli typu „sandwich”. Prezentacja wyników testów uderzeniowych i zmęczeniowych wyraźnie wykazała lepszą wytrzymałość gatunków austenitycznych od ferrytycznych. „Zwłaszcza po „crash” testach na ramach profili zamkniętych, najlepsze rezultaty miała stal 304SP” mówił Mika Sirén, podpierając się prezentowanymi w trakcie wystąpienia wieloma przykładami zastosowań.
Kolejny z zaproszonych gości omówił zagadnienie, które w największym stopniu wpływa na uzyskanie pożądanych rezultatów – właściwy dobór materiału oraz odpowiednio wykonany projekt. „Kalkulacje kosztów w cyklu życia wykazują, że redukcja wagi pojazdu zmniejsza zużycie paliwa i może w pełni skompensować wysokie początkowe koszty materiałowe” – twierdził, powołując się na wyniki badań, Tero Taulavuori (Outokumpu, Tornio Research Center), członek grupy roboczej projektu INSAPTRANS. Zachęcał projektantów i operatorów obsługujących maszyny do wykonywania porównawczych kalkulacji kosztów na bazie własnych danych, dokonując tego przy każdym indywidualnym projekcie. Indywidualne podejście do każdego projektu umożliwi optymalne zmniejszenie wagi obiektu (np. autobusu), za czym idzie mniejsze zużycie paliwa, które jest pozycją dominującą w kosztach cyklu życia pojazdu. Wymaga to od projektanta lub konstruktora znajomości właściwości mechanicznych i korozyjnych poszczególnych gatunków stali nierdzewnych, które również zostały omówione w tej części seminarium. Tero Taulavuori zapewniał, że zagwarantuje to kompensację ceny materiałów przy większych przebiegach.
Na końcu zebrani mogli wysłuchać wystąpienia na temat gatunku stali nierdzewnej zwanej Dupleksem – o jego właściwościach i zastosowaniach opowiedział Paweł Chamczyk (dyrektor sprzedaży Outokumpu Sp. z o.o.) przedstawiając tę stal jako alternatywę dla gatunków austenitycznych.
W celu szczegółowego zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych w ramach projektu INSAPTRANS, zapraszamy na stronę www.stalenierdzewne.pl.

Sponsorem seminarium INSAPTRANS było Outokumpu Oyj, a patronat medialny nad spotkaniem objęły: Stalowe Forum - Magazyn PUDS, Design Polska News, Focus Nierdzewne, Polska Izba Motoryzacji, www.4metal.pl, Stal. Metale & Nowe Technologie.

Źródło: PUDS