Kolektor DGO ze stali nierdzewnej
Jakiej stali użyć do zrobienia kolektora wydechowego DGO na miarę do samochodu? ASI304 czy może innej?
Do budowy kolektorów wydechowych samochodów osobowych można zastosować kilka gatunków austenitycznych stali nierdzewnych:
• W przypadku najbardziej ekstremalnych warunków pracy - zastosowania w samochodach wyścigowych stosuje się stal X6CrNiTi18-10, EN1.4541 AISI (321), która wykazuje dobrą odporność na utlenianie do temp. 900°C. Stal ta zawiera dodatek stabilizującego tytanu, który przeciwdziała powstawaniu węglików chromu w wysokiej temperaturze i w efekcie zapobiega korozji międzykrystalicznej. Koszt tego gatunku stali jest najwyższy spośród wymienionych.
• Kolejnym gatunkiem stali przeznaczonym do budowy kolektorów wydechowych jest niskowęglowa stal X2CrNiMo17-12-2, EN 1.4404 (AISI 316L). Gatunek ten dzięki dodatkowi molibdenu charakteryzuje się z wysoką odpornością korozyjną w środowisku chlorków - soli drogowej, która w połączeniu z wilgotną atmosferą tworzy bardzo agresywne środowisko korozyjne.
• Najczęściej do wytwarzania zestawów kolektorów wydechowych do samochodów osobowych stosuje się stal nierdzewną gatunku X5CrNi18-10, EN 1.4301 (AISI 304) i jej odmianę niskowęglową X2CrNi18-9, EN 1.4307 (AISI 304L). Stal ta wykazuje wystarczająco dobre własności w przypadku klasycznych warunków eksploatacji i z powodzeniem jest stosowana na kolektory wydechowe przez wielu producentów. Gatunek ten jest najszerzej dostępny oraz stanowi optymalne rozwiązanie pod względem kosztów oraz własności.