Kolektor wydechowy - II cz.
1) Czy polecona przez Państwa stal X5CrNi18-10, EN 1.4301 (AISI 304) i jej odmiana niskowęglowa X2CrNi18-9, EN 1.4307 (AISI 304L) wytrzyma również warunki eksploatacji w samochodzie turbo gdzie temperatura gazów wylotowych sięga 900-1000'C?
2) Jaka jest różnica w eksploatacji i dostępności wymienionych powyżej gatunków stali?
3) Znajomy z warsztatu w USA polecił mi jako tańszy zamiennik "Mild steel plate, A36 spec". Jakie jest oznaczenie tej stali w normach europejskich i czy nadaje się do tego zastosowania?
1) Stal gatunku AISI 304 wykazuje dobrą odporność na utlenianie w temperaturze eksploatacji (praca przerywana) do 870°C i podczas ciągłej eksploatacji do temperatury 925°C, lecz wykazuje ograniczoną odporność na korozję w roztworach wodnych w zakresie temperatury 425-860°C. Gatunek AISI 304L ze względu na niskie stężenie węgla jest za to bardziej odporny na wydzielenia węglików. Opisane zależności dotyczą także gatunków AISI 316/316L, które charakteryzują się podwyższoną odpornością korozyjną. Zazwyczaj układy kolektorów buduje się z segmentów o różnej długości oraz kształcie i łączy ze sobą połączeniami kołnierzami . Elementy znajdujące się najbliżej silnika wykonuje się ze stali o najwyższej żaroodporności i wraz z oddalaniem się od silnika w kierunku wydechu można zastosować stal o niższej żaroodporności, lecz wyższej odporności na korozję.
2) Wszystkie z wymienionych gatunków charakteryzują sie dobrą spawalnością i nie wymagają dodatkowej obróbki cieplnej po spawaniu. Wymienione gatunki bez problemów są dostępne na rynku polskim. Odnośnie gatunku stali A36 spec to podane oznaczenie dotyczy stali konstrukcyjnej niskostopowej (nie jest to stal nierdzewna). Stal gatunku A36 wg amerykańskiej normy ASTM (ASTM A36 Mild (low-carbon) steel) zawiera żelazo (Fe) 99%, węgiel (C) 0,26% mangan (Mn) 0,75% miedź (Cu) 0.2% fosfor (P) max 0,04% i siarkę (S) max 0.05%. W normach europejskich stal ta pod względem własności zbliżona jest do gatunków S235, S275. Stale konstrukcyjne wykazują zdecydowanie niższą odporność na korozję oraz utlenianie w takich warunkach eksploatacji. Wymienioną stal też można stosować do omawianych zastosowań, lecz jej własności, zarówno pod względem własności mechanicznych, odporności korozyjnej, żaroodporności oraz walorów estetycznych są dużo niższe do stali nierdzewnych. Większość profesjonalnych firm produkujących podzespoły do tuningu silników spalinowych oferuje zestawy kolektorów ze stali nierdzewnych.